MADDİ
SIKINTILAR
Maddî sıkıntılar ve bedeni rahatsızlıklar insanda
manevi sıkıntı ve üzüntü meydana getirir. Gam ve keder doğurur. Üzüntü, gam ve
keder insanın kalbini öldürür, damarlarda dolaşan kanı durdurur. Haddinden
fazla sevinç de kanın hararetini şiddetlendirir. Kanın tabii hararetine üstün
gelir. Bu durum da insanın ölümüne sebep olur.
İnsanın maddî ve manevi
huzuru elde etmesi, bazı hastalıklara ve huzursuzluklara karşı tedbirli olması
ve korunması, bazı hususlarda itidalli olması için arz edeceğimiz şu
tavsiyeleri bilmesi ve tedbirli olması gerekir.
Fakirlik; geçim sıkıntısı,
rızık darlığı; unutkanlık, üzüntü ve bazı hastalıkların sebeb ve âmilleri
şunlardır.
Burhânü'd-Din el-Bâcî
«Tahzîrul-İhvan mimmâ yûrisü'l fakra ve'n-Nisyân (Müslüman kardeşlerimi
fakirlik ve unutkanlık sebeblerine karşı ikaz) adlı eserinde şöyle der.
Fakirlik ve unutkanlığın
sebebleri şunlardır:
l — Bilerek ve ısrar ederek günah işlemek:
İZAH: (Allah, bilerek ve ısrar ederek günah işleyenlerin
işlerini intizamsız kılar. Böylelerinin kalbinde gittikçe genişleyen siyah
lekeler meydana gelir. Bu manevi siyahlığın gölgesi vücuduna ve görünürdeki
işlerine de aksedip vücudunu hasta, işlerini hayırsız ve faydasız kılar.
Günahlar yüzünden kalbin kararması ile ilgili olarak hadîs-i şerif mevcuddur.
Kalbinde günah lekeleri yer eden bir kimsenin vücudunda da bu kararmalardan
müteessir olarak bir çok hastalıklar baş gösterir. Sinirler, bunalımlar, can
sıkıntıları ve bunlardan doğan gizli hastalıklar gibi der. Burada akla bir
sual gelebilir: Peki, kâfirler neden
böyle değil? Onlarda amel değil inanç bile yoktur. Böyleyken nimet içinde
yüzmektedirler? Bu sualin cevabı şudur: Onlar zaten inanmadığı için dünyada
kendilerine tam izin ve ruhsat verilmiştir. Bu da âhirette muhasebe esnasında
dünyevi bir bahane gösterememeleri içindir, İslâmın bu husustaki bildirdikleri
böyledir. Fakat müslümanı Allah terketmek istemez. Türlü türlü imtihanlarla
kendine döndürmek ister.
Allah'ın emirlerine a'zami
bağlılık gösteren zatlarda ne bir huzursuzluk, ne azık darlığı ve ne de
başkalarına muhtaç olma durumu görülebilir mi? Onlarda tatlı bir huzur ve tam
bir dünyevî genişlik mevcuddur. Sebebi; Allah'a ve emirlerine tam uymalarıdır.
Hasılı: Bugün bütün çektiğimiz ızdırap ve huzursuzlukların sebebi işlediğimiz
günahlardır. Zinadan çıkan, kumardan kalkan, insan öldüren, rüşvet alıp veren,
faiz alıp veren, hırsızlık yapan bir insanın ruhi durumunu düşünelim bir kere.
Tımarhanedeki akü nimetini kaybetmiş hastalar bile mutlaka böyle bir günahın
akabinde oraya düşmüştür.)
2 --- Namaza karşı (bilhassa cemaatle namaza karşı)
gevşek, tembel ve umursamaz olmak.
İZAHI: (Cemaatle olan namaz hakkında Resûlüllah
Efendimiz'den büyük ikazlar ve vaidler mevcuddur. Bir hadîs-i şeriflerinde
mealen «...Ezanı duyduklan halde camiye cemaat namazına gitmeyenlerin evlerini
başlarına yıkmak istiyorum...» buyurmuştur.)
3 — Tefecilik yapmak:
ÎZAHI: (Tefeciliğe her türlü şekliyle vasıta olmak,
alâkadar bulunmaktır. Tefecilik yapılan bir İslâm diyarından Allah bereketi
kaldırır.)
4 — Zina işlemek:
ÎZAHI: (Zinaya sebeb olan şeylerle meşgul olmak; gözle
bakmak, kulakla dinlemek) tir. Hadis-i şeriflere göre, zina ömrü kısaltır ve
zinanın çok olduğu bir bölgede ölümler, kazalar ve belâlar çoğalır.)
5 — Yalan söylemek:
ÎZAHI: (Yalan söylemek bir fesat cinsidir. Fesat bulunan
bir yerde ve işte hayır olmaz.)
6 — Sahâbe-i
Kirâm'a (bilhassa dört halife;
Ebû Bekir, Ömer, Osman ve Ali (R. Anhümeye ileri geri konuşup hakarette bulunmak.)
İZAHI: (Allah ve Resulünün sevgilileri olan bu zâtlara
buğz ve adavette bulunanları Allah (C.C.) dünyada da, âhirette de zelil eder.
Çünkü, hadis-i şeriflere göre onlara buğz, Resûlüllah'a buğz sayılmaktadır.)
7 — Rüzgâra sövmek:
İZAHI:
(Allah'ın Kur'ân'da övdüğü bir nesneye sövmek, Allah’ın gzabını celbeder.
8 — Kuşluk vakti ve güneş doğarken uyumaktır:
İZAHI:
(Sabah namazını kılmayıp güneş doğarken gafletle uyumak rızık darlığına
sebebtir. Bu hususta hadis-i 'şerifler mevcuttur.)
9 — Güvercin ile oynamak:
10 — İhtiyaç mahalline (helaya)
sağ ayak ile girmek. .
11 — Evliyâullah'a buğzedip ilerigeri konuşmak.
Allah, dostlarına dil uzattırmaz. Cezasını dünyada verir. Çünkü,
Buhârîde Ebû Hüreyre'den rivayet edilen bir hadîs-i şerifte Allah Teâlâ buyurur:
«Kim benim bir velî kuluma eza ederse -elle veya dille- muhakkan Ben ona harb
ilân ederim.»
12 — Muhtaç olmadığı halde insanlardan istekte bulunmak, dilenmek.
13 — İhtikâr yapmak; bir malı ağır pahaya satmak kasdıyla saklamak, bir
malı sermayesinden çok fazlasıyla satmak.
14 — Çok gülmek:
İZAHI:
(Çok gülmek, âyet-i kerîme ile yasaklanmıştır: «...az gülsünler, çok
ağlasınlar...» buyurulmuştur. Hadis-i şeriflerde de çok gülmenin kalbe zararlı
olduğu bildirilmiştir: «...çok gülmek kalbi öldürür...» buyurulmuştur. Başka
bir hadîs-i şerifte de: «...âhiret âlemine aid) benim bildiğimi siz bilmiş
olsaydınız, az güler, çok ağlardınız...» buyurulmuştur. Çok gülmek ma'nen yani
dince mahzurlu olduğu gibi, vücudca da zararlıdır.)
15 — Ehline, evlâdına; iyâline (aile efradına ve yakınlara) bedduada
bulunup sövüp saymaktır.
16 — Kötü kimseleri; ahlâksızları ve zalimleri takdir ve tebrikte
bulunmaktır.
17 — Diş ile tırnak kesmek.
İZAHI: (Bu aynı zamanda, ağızdan boğaza kaçmak ihtimali
bulunduğundan tehlikelidir.)
18 — Bez parçası
veya elbise ile ev süpürmek.
19 — Ekmek parçasını
ateşe atıp yakmak.
20 — Hamamda kepek
ile oğunmak.
21 — Yanında fazla
verecek şeyi olduğu halde isteyen bir muhtaca vermemek.
22 — Yemek ve su
kaplarını yıkamayıp bulaşık olarak bırakmak.
23 — Ekmek ve yemek
artıklarını önemsemeyerek saçıp savurmak.
24 — Açık saçık bir
şekilde çıplak oturmak.
25 — Açık ve çıplak
olarak abdest bozmak.
28 — Cünüp olarak gezmek. Bu aynı zamanda büyük üzüntülere
sevkeder. Üzecek hadiselerin meydana gelmesine sebep olur.
27 — Cünüp olarak
yemek yemek.
28 — Soğan ve
sarımsak kabuğunu yakmak.
29 — Gece ev
süpürmek.
30 — Evde süprüntü
bırakmak.
31 — Ağaç parçasıyla
diş karıştırmak.
32 — Çamur veya
toprak ile el yıkamak.
33 — Eşik üstünde
oturmak.
34 — Kapının bir
kanadına dayanmak.
35 — Abdest alınan
mahalde küçük veya büyük abdest bozmak.
36 — Üstünde elbise
dikmek.
37
— Elbise ile yüzü silip kurutmak.
38 — Etek ile
yüzü silip meshetmek.
39 — Örümcek evi (ağı) nin evde bırakılması. (Bunun fakirlik ve unutkanlığa sebep olacağı
«Camiü's-Sağîr»-de zikredilen bir hadis-i şerifle de sabittir.)
40 —
(Ebû'1-Leys es-Semerkandi
«Büstânü'l-Ârifîn» adlı kitabında, örümcek ağını ahırda bırakıp temizlememenin
hayvanları deli hale getirdiğini zikreder.)
41 — Sabah
namazından sonra mescidden çıkıldığında sür'atle gitmek (fakirlik meydana
getirir.)
42 — Sokağa
erken çıkmak, geç kalmak.
43 — Ekmek
ufağını satın almak yahut istemek.
(Bunlar fakirlik meydana getirir.)
44 — Yemek
yerken ve su kullanırken lüzumsuz harcamalarda (israfda) bulunmak, fazla
akıtmak. Hattâ, abdest alırken bile.
45 — Nefes ile mum ve kandil söndürmek.
46 — Bağlı kalem ile yazı yazmak.
47 — Kırık tarak kullanmak.
48 — Oturarak sarık sarmak.
49 — Ayakta pantolon, pijama vesaire giymek.
50 — Cimrilik ve hasislik.
51 — Her işte ve harcamada israfa gitmek.
52 — Ana babaya duayı terketmek ve onları
isimleriyle çağırmak.
53 — Ana baba bedduası almak. Beddua alan evlâdlar
hayatta asla huzur ve muvaffakiyete eremezler. Bu hususta hadîs-i şerifler de
mevcuttur.
54 — Akraba ile alâkayı kesmek.
İZAHI: (Bu, tızık darlığına, sıkıntıya ve ömrün kısa
olmasına sebeb olur. Bu mevzuda da hadîs-i şerifler mevcuttur. - Müellif.)
55 — Dedikodu ve onu bunu çekiştirmek ve söz
gezdirmekle meşgul olmak. Bunlar sıkıntı ve üzüntü meydana getirirler. -
Müellif.)
56 —
İhtiyar muhterem zatların önünden yürüyüp gitmek.
57 — Koyunları bölüp aralarından geçmek. (Eğer
geçmek zaruri olursa Sûre-i Kureyş'i yani
«Liilafi...» sûresini
okumalıdır.)
58 — Yalan
yere yemin etmek. (Bütün bunlar fakirlik yapar.)
59 — Tırnak uzatmak. (Bunun fakirlik getirdiği ve
unutkanlık yaptığı «Kaadıhan» kitabında anlatılmıştır.)
60 — Kafadan
hacamet yaptırmak (kan aldırmak).
61 — Akmayan suya bakmak; içi" ne idrar yapmak
(hattâ böyle akmayan suda abdest bile almak.)
62 — İdam
edilmiş (asılmış) birine bakmak.
63 — Mezar
taşı okumak.
64 — Fare
artığı yemek.
65 — Taze
kişniş yemek.
66 — Elmanın
ekşisini yemek (bir rivayette elmanın olgununu da yemek unutkanlık yapar.)
67 — Çok soğan,
sarımsak ve bakla yemek.
68 — Yol
ortasında yaya yürümek.
69 — İki
kadın veya iki deve arasından geçmek.
70 — Keçi ve
dişi koyun eti yemek.
71 — Keçi
iliği somurmak. Bunların hepsi unutkanlık ve gam, keder getirir.
72 — Çok ekşi
şeyler yemek ve haşiş (esrar) kullanmak.
73 — Canlı
bit bırakmak ve taşımak.
'
74 — Zaruret
yokken siyah na'lin (terlik) giymek.
Siyah na'linin unutkanlık ve gam meydana
getirdiğini, Nekkaş'ın tefsirinde îbn-ü Zübeyr'den naklettiğini Salebi Tefsiri'nde ve Arâyisi'nde zikredip Hz. Ali
(Kerremallahu vechehû)'nin Bakara sûresinin 69. âyet-i kerimesinin tefsirinde
«Sarı na'iln (terlik) giyenlerin gamı az olur.» dediğini nakleder.
Nakkaş Tefsiri'nde, Zehebî Mizanı'nda,
Kurtubi Tefsiri'nde Al-i İmrân sûresinin 125. âyeti kerîmesinin tefsirinde
îbn-i Abbas'dan şöyle naklederler: «Sarı na'lin (terlik) giyenin haceti yerine
getirilir.)
75 — Semiz eti yemek
ve iliği somurmak.
76 — Sabahları
(güneşin doğuş vakitlerinde) uyumak.
77 — Helada
misvak (diş fırçası) kullanmak; dişleri
fırçalamak.
(Bu sayılanların hepsi unutkanlık yapar.)
78 — Kötü ve gayr-i
ahlâkî sözler dinlemek.
79 — Ölü yüzüne
bakmak.
80 — Çok uyumak.
81 — Harabe yerlere
devamlı olarak bakmak.
82 — Tuzlu yemek
yemek (devamlı şekilde).
83 — Çok cima
(cinsel ilişki) da bulunmak (helâli ile)
(«Sahib-i
Muhtar» yine kendi şerhinde şöyle anlatır. Kişinin helâlinin kendi avret
mahalline, kendisinin de helâlinin avret mahalline, yani birbirlerinin dinen
sakıncalı ve yasak olan ayıp yerlerine bakmaları
unutkanlık doğurur. Bir kimsenin kendi kendinin avret mahalline çok
bakması da yine unutkanlık meydana getirir; gam ve kasaveti çoğaltır.)
Aşağıdakiler de aynı şeyi yaparlar:
84 — Başkasının
misvakını (fırçasını) kullanmak.
85 — Sıcak ekmek
yemek.
86 — Dişiyle
sakalını (n kılını) kırmak.
87 — Sol el ile
yemek yemek.
88
— Yumurta kabuğuna basmak.
89 — Sağ el
ile istinca (büyük taharet) yapmak.
90 —
Kabristanda gülmek.
91 — El ile
istimna (ihtilâm-masturbasyon olma). (Bu, işleyen kimseye gam yapar.)
92 — Bakla
çiçeğine bakmak. (Bu da hüzün getirir.)
Bakla çok yemek aklı ifşad eder ve kötü rüya gördürür. Bilhassa tazesi
uyuz hastalığı yapar. Hattâ bunu tavuk yese yumurtadan kesilir.
93 —
Üryan (çıplak) olarak uyumak. (Bu hal, Baras yani Abraşlık
illetine sebeb olur.)
94 — Çok süt
içmek.
95 — Çok balık yemek. (İzah: Bu son ikisinin unutkanlığa
sebeb olacağı akle'n ve naklen rivayetlerle sabittir.)
İNSAN BİLHASSA ŞUNLARDAN
SAKINMALIDIR:
96 —
İnsanın, uykuya yatarken elinde veya ağzısında çiçek ve onun
gibi şeyleri bulundurup temizlemeden bırakması. (İZAH: Bu durum cinnete
sebeb olmaktadır. Acaba niçin? Bunun başlıca bir sebebinin, cinlerin tesiri
olması kâfidir. Daha başka bir çok bilemediğimiz sebeblerin bulunması da düşünülebilir.
Zaten cin ile cinnet kelimeleri görüldüğü gibi aynı kelimedir.)
97 — Güneşte ısınmış su kullanılması. (Bu suyu
kullanmak Baras hastalığı yapar.)
Küzbere yemek unutkanlık yapar.
98 — Abdest
veya gusl edilen yerde küçük ihtiyaç
gidermek. (Bu hareket vesveseli olmaya
sebeb olur.)
Ense
çukurundan kan aldırmak unutkanlık doğurur.
99 — ikindi namazından sonra uyumak. (Bu vakitte uyumak cinnet getirmeye sebeb
olur.)
Toprak
üzerine bit atmak
unutkanlık getirir.
100 — Gece
gusl yaparken avret mahallini örtmemek. (Bu da cinnete sebeb olur.)
101 — Hayız iken kadınla temasta bulunmak. (Bu esnada
yapılan temas neticesi doğan çocukta cüzzam hastalığı olur.)
iki kadın arasında yürümek unutkanlığa sevkeder.
102 — Zaruret
olmadan evde yalnız yatmak. (Bu pek iyi
bir hareket değildir. Hiç olmazsa kedi ve benzeri bir canlının bulunması
lâzımdır.)
103 —Mihrapda ve
kapı eşiğinde uyumak. (Buralarda
uyumak insanı bir belâya ma'ruz
kılar.)
104 — Çarşamba günü
nüvre (yani hırzime denen kireçten ve zırhtan yapılan şey) kullanmak
ve helada misvak (veya fırça ile) dişi temizlemek. (Bu iki şeyi yapmanın
Baras hastalığı yapacağı Hz. Ali (R. A.)
efendimizden rivayet edilmiştir.)
105 — Misvakı dik ve asılı olarak komayıp yere bırakmak.
(Böyle bırakmak cinnete sebeb olur.) Misvak temizleme için olursa sağ elle
tutulmalıdır. Bir kötülüğü gidermek için olursa sol elle tutulmalıdır.
106 — Cünüp olarak
uyumak. (Bir musibete sebeb olur.) Gece turunç yemek de böyledir. Zira,
turuncu cinni sevmez, yiyene musallat olurlar. Çünkü, gece onların ortaya
çıkış zamanıdır. Yiyen gece döşeğinde ölü bulunur. Bu yüzden, Ashâb-ı
Kirâm'dan Bera ve Ebû Ümâme
(B.Anhüma) vefat etmişlerdir.
107 — Gece aynaya
bakmak. (Bu vakitlerde aynaya
bakan kimselerde ağız eğrilmesi olur.)
108 — Kan aldırmadan sonra tuzlu yemek. (Bu da deride pul
pul ve beyaz şekilde görünen bir hastalık yapar.
109 — Böbrek yemek.
(Bu, mesane zorluğu yapar.)
110 — Midede balık ile yumurtanın
biraraya gelmesi. (Bu ikisinin aynı ana yenmesi felç ve ağız eğrilmesi meydana
getirir.)
111 — Yine, midede balık ile sütün
biraraya gelmesi. (Bu durumdan cüzzam veya baraş veya nikris (ayak
parmaklarında ve mafsallarda meydana gelen ağrılı bir hastalık) gibi
hastalıklar doğar.)
112
— Çok tok iken hamama gitmek. (Böyle durumlarda felç hastalığı gelir.) ,
113
— Aç iken su içmek ve idrarı hapsederek bekletmek. (Bu durumlarda bazı
hastalıklar meydana gelir.)
114
— İhtilâm olduktan sonra yıkanmadan cima (temas) yapmak. (Böyle durumda
yapılan temas neticesi doğan çocuk deli veya deli tabiatlı olur.)
115
— Tırnak kestikden sonra elleri yıkamadan vücudu kaşımak. (Bu gibi hallerde, vücutta yer yer beyaz ve
alaca lekeler meydana getiren ve tedavisi kabil olmayan bir hastalık olan baras
hastalığı meydana gelir.)
(Bunları îbn-i Kudâme. Muhibbüd-din
Taberî (Ahkâm'ında) ve diğer bazıları anlatmışlardır.)
116 -— (Bir evde Kur'ân-ı Kerim'in
okunmaması. Kur'ân-ı Kerîm okunmayan evde bereket olmaz. Sıkıntı ve huzursuzluk
ortaya çıkar. - Müellif)
117
— Harama sık sık ve ısrarla bakmak. (Bu hem rızkı daraltır ve hem de
üzüntüler doğurur. - Müellif)
«Şir'atü'l-îslâm»da şöyle denir :
118
— Abdest bozmağa oturunca çok durmamalıdır. Çok durmak Basur
hastalığı meydana getirir.
Abdest bozarken konuşmamalıdır. Konuşmak
da buğz ve gazab meydana getirir.
119 — Vesveseli olan kimseler,
vesveselerini gidermek için suyu tenasül âleti üzerine serptikleri takdirde
vesveseden halâs olurlar.
120 —
Dişleri (yemekten sonra) hilallamak
rızkı artırır.
İbn-i Abidin kitabında şöyle denir Altı şey
unutkanlık getiriri
121 — Fare
artığı içmek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder