Namazdan tat
almak bir-iki günlük bir şey değildir. Devamlılık ve çaba şarttır.
İslam şeriatına göre bunun için gerekli
olan şartlar ve diğer yapılabilecekler şunlardır:
1) Abdest
almak. Bilimsel olarak açıklık kazanmıştır ki; bütün eklem yerleri soğutulunca,
vücut sakinleşir ve insan düşüncelerden arınır. Abdest alırken bu şekilde
düşünmek ve bunu nefsine kabul ettirerek niyet etmek gerekir. Ayrıca abdest
esnasında, birazdan Allah(cc) 'ın huzuruna çıkacağını düşünmeli ve başka bir şeyle
ilgilenerek dikkat dağıtılmamalıdır.
2) İnsanın
doğasında olan bir özellik vardır. Bu özellik; birisi her gün bir yere giderse
veya her gün biriyle görüşürse, onu gördüğü an o yer veya kişi ile ilgili diğer bildiği şeyler akla gelir. O nedenle,
namazı daima belli bir yerde kılmalıdır. Bunun içinde evde bir yeri sadece
namaz için ayırmalı ve başka bir iş için kullanmamalıyız. Peygamber Efendimiz
(s.a.v.)'in bu konuyla ilgili hadisi de bulunmaktadır. Camilerde namazın
güzelliğinin bir sebebi de budur.
3) Kıbleye
dönmek. İnsan kıbleye döndüğünde ,Hz. İbrahim (a.s.)'i aklına getirmelidir. O
da bu kıbleye dönmüştü ve O, Allah(c.c.)'ın rızasını kazanmak için birçok
sıkıntılara katlanmıştı ve evladını bile gözünü kırpmadan feda edebilmişti.
4) Ezan.Bir
Hadis-i Şerifte de bildirildiği üzere "Ezan şeytanı kovar." Eğer ezan
okunduğu zaman bizim şeytanımız kaçmıyorsa, demektir ki biz ezanı dinlemedik.
Yine bir Hadiste "Müezzinden sonra ezanı tekrar edin ve dikkatle
dinleyin" buyurulmaktadır. Buna uymalı ve dinlerken, örneğin
"Allahu Ekber" (En büyük
Allah'tır) dendiğinde, Allah (c.c)'ın büyüklüğünü düşünmeli ve kendi
büyüklenmemizden vazgeçmeliyiz. Diğer taraftan "Bir düşünce, diğer
düşünce, diğer düşünceyi defeder. "Ezanda ve diğer hayatımızda,
düşüncelerimizden sıyrılıp Allah(c.c)'ı düşünmeliyiz. Bu bizi namaza
hazırlayacaktır.
5) Kamet.
Bir hadiste "Kamet, şeytanın kovulmasına sebep olur." denilmektedir.
Bu nedenle Kamet okunurken aynı ezanda olduğu gibi davranmalı ve başka bir
şeyle ilgilenmeden namaza hazırlanılmalıdır.
6) Saf 'ta
durmak. İnsanın dış görünüş ve duruşu onun ruhunu etkiler. Safta dünyevi
makamlar ortadan kalkar ve bir kralda, bir hizmetçide yan yana bir safta
dururlar. Bu herkesin bir Allah(c.c)'a tabi olduğunu gösterir.Yine bir hadiste
"Kalplerinizin eğri olmasını istemiyorsanız, düzgün tutun."
buyurulmaktadır.
7) Niyet.
Niyet kalbin iradesinin ismidir. Niyet ederken düşünmeli ki ,gerçekten biz şu
an Allah(c.c.)'a yöneldik mi, yoksa düşüncelerimiz başka bir yerde mi?
8) Cemaatle
namaz. İnsan kendi namaz kılarken gaflete düşer. Cemaatte ise imam yüksek sesle
"Allahu Ekber" der. İnsan bilinçliyse bu sesi duyunca , bu vesileyle
o düşünceden sıyrılır ve gafletten kurtulur. Kullanılan kelimelerin anlamını
bilir ve, imam o kelimeleri kullanınca onların üzerine düşünürse namaz
güzelleşir.
9) İslam
ibadetinde diğer dinlerde olmayan bir özellik vardır. Biz ibadet ederken bazı
hareketlerde bulunuruz. Bu harekette bizim tembelliği atmamıza ve kendimizi
toparlamamıza neden olur.
10) İslam
dininde Farz namazlardan önce ve sonra sünnet ve nafile namazlar konulmuştur.
Farz namazlarından önce konulan
nafile ve sünnetler, esas olan farz namazda insanın kendini tam olarak Allah
(c.c)'a yöneltmesini temin etmeği ve namaz öncesi uğraştığı işlerle ilgili düşüncelerden
arınmayı sağlar. Farz namazlardan sonra ki, nafile veya sünnetlerde, yine farz
namazın güzelleşmesini temin etmek için; insan şu namazı bir an evvel bitireyim
de şu işle uğraşmaya başlayayım diye bir düşünceye kapılmasını sağlar. Yine
namazda; vücudumuzda ki eklem yerleri gibi namazında eklem yerleri vardır.
Buralara (kıyamdan rukuya eğilme, kıyamdan secdeye varma v.b.) ve buralarda
söylenen kelimelere dikkat edilirse namaz güzelleşir.
11) Dikkat
dağılmasını önlemek için bir yolda şudur. Eğer dikkatiniz dağılırsa
söylediğiniz namaz kelimelerini teker teker söyleyip anlamını düşünün. O kadar
yavaş okuyun ki , kelimenin sözü ile anlamını aynı anda
düşünebilin. O kelimenin manası zihinde canlanmadan, diğer kelimeye geçmeyin.
Bu nefse çok zor gelen bir yöntemdir.
12) Bir
hadiste "Sen namaza durduğunda
gözünü ve dikkatini secde ettiğin yere yoğunlaştır." denilmektedir.
Şu bilinen bir gerçektir ki, duyularımızdan biri bir yere yoğunlaştığında ,
diğer duyularımız zayıflar. İnsan da namazda secde yerine dikkatini
yoğunlaştırınca ister istemez secdenin heybetine kapılır. Bu nedenle dikkati
dağıtmaması için seccadenin sade olması gerekir.
13) İnsan
nefsine neyi emrederse , nefs istesin veya istemesin ona riayet eder. O nedenle
insan namaza durduğunda "Hiçbir düşüncenin namazımı etkilemesine izin
vermeyeceğim " diye nefsine emretmelidir.
14) Nefsine
hakim olamayanlar emretseler de , düşüncelerden kurtulamazlar. O zaman bu
kişiler namazları küçük küçük parçalara bölüp , o aralarda nefslerine emir
vermelidirler. Örneğin "Süphanekeyi bitirinceye kadar hiçbir düşünceye
kapılmayacağım ", bunu bitirince de "Fatiha suresini bitirinceye
kadar hiçbir düşünceye kapılmayacağım" şeklinde nefsine emredebilir.
15) Kuran'da
bazı ayetler vardır ki , onları okuyunca
huşuya sebep olur. Bunların namaz içinde tekrar tekrar okunması namazı
güzelleştirecektir. Mesela Fatiha suresindeki "İyyake na'büdü ve İyyake
nesta'in" ayetinin tekrar tekrar okunması insanın kalbini
nurlandıracaktır.
16) Ayrıca
bilinmelidir ki , insan bir düşünceye kendini teslim ederse o düşünce insanda
artar. Ancak karşı durursa o düşünce durur veya kaybolur.
17) Nafile
ve teheccütlerde yalnız namaz kılarken,
kulağın duyacağı şekilde,namaz kelimeleri söylenebilir.
18) Her yeni
hareket , yeni bir düşünceyi getirir. O nedenle namaz esnasında, namaz harici
boş hareketlerden kaçınılmalıdır.
19) Namazda
insanın duruşu da mühimdir. Bazıları öyle bir halde namaza dururlar ki, tembel
tembel durduğu anlaşılır. Tembel olunca da düşmanın yani şeytanın saldırması
kolaylaşır.
20) Namaz
kılarken okuduğumuz , hangi kelimede şeytan saldırırsa veya düşüncede gelirse ,
o kelimeyi tekrar okuyun. Böylece nefsinize savaş açın. Böyle olunca ve iradeli
bir şekilde savaşı devam ettirince, şeytan mücadeleden vazgeçecektir.
21) Günlük
hayatında boş şeylerin düşüncesinden kurtulamayan insanlar vardır. Bu tip
insanlar genelde düşüncelerin saldırısına uğrar. Allah (cc) Kur'an-ı Kerimde
"Müminler işe yaramayan ( boş ) her şeyden uzak dururlar"
buyurmaktadır. Günlük hayatta işe yarayan şeyler düşünmeye çalışırsak bu
namazımıza da yansıyacaktır.
22) Hz.
Muhammed (s.a.v.) "Sen ibadet ederken, Allah (c.c.) görüyormuş gibi namaza
dur. Bunu yapamıyorsan, hiç değilse o seni görüyormuş gibi dur." Ve yine
""Eğer bir kişi iki rekat namaz kıldıysa ve namaz içinde nefisle
kelam etmediyse, onun bütün günahları af oldu." demiştir. Namazdan sonra
selamın manası ; "Ben Allah (c.c.) 'ın huzurundan geldim ve dünyadaki ey
sağımdakiler ve ey solumdakiler size selam olsun" demektir.
Her kim bu
yöntemlere başvurursa, o kısa zamanda sonuç alacaktır. Siz bu şekilde namaz
boyunca ve hatta selam verene kadar savaştınız ama düşüncelerden yine
kurtulamadıysanız, o zaman Allah(c.c.) sizin elinizden tutacaktır. Yeter ki
savaşa devam edin ve teslim olmayın. Başarıya ulaştığınızı göreceksiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder